مجله سیب سلامت

مجله سیب سلامت نکاتی پیرامون سلامت فردی ارائه می دهد.

مجله سیب سلامت

مجله سیب سلامت نکاتی پیرامون سلامت فردی ارائه می دهد.

۸ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته است اما شاید بسیاری از افراد به دلیل قیمت ایمپلنت دندان که نسبتا بالا است به سراغ سایر روش ها اعم از دندان مصنوعی، بریج دندان و ... بروند. در حالی که این افراد اشتباه می کنند چرا که علیرغم بالا بودن هزینه ایمپلنت دندان این روش مزایایی دارد که با هیچ کدام از روش های دیگر قابل مقایسه نیست. ما در اینجا درباره هزینه ایمپلنت دندان و عوامل تاثیرگذار بر آن صحبت کرده ایم.  

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

هزینه هر واحد ایمپلنت دندانی بین 4 الی 17 میلیون تومان است که با توجه به فاکتورهای مختلفی این قیمت تعیین می شود. در ادامه درباره عوامل تاثیرگذار بر هزینه ایمپلنت دندان صحبت کرده ایم.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه ایمپلنت دندان

  • در بعضی مواقع قبل و حین کاشت ایمپلنت دندان نیاز به اقداماتی اعم از کشیدن دندان، سینوس لیفت، پیوند استخوان و جرم گیری دندان است که باعث افزایش هزینه ایمپلنت می شود.
  • در صورتی که کاشت ایمپلنت دندان شما را یک دندانپزشک عمومی انجام دهد هزینه کمتری به نسبت وقتی که این عمل توسط جراح فک انجام می شود دریافت می کند.
  • جنس و مارک های ایمپلنت دندانی بسیار متنوع هستند و از ایرانی گرفته تا آمریکایی برندهای مختلفی از ایمپلنت در بازار موجود هستند که طبیعتا هر چه برند ایمپلنت بهتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. از جمله بهترین برندهای ایمپلنت دندانی ایمپلنت های سوئیسی و آمریکایی هستند و برندهای کره ای و ایرانی کیفیت متوسطی دارند.
  • تعداد کاشت واحدهای ایمپلنت هم تاثیر مستقیم بر هزینه ایمپلنت دندان دارد.
  • موقعیت کاشت ایمپلنت هم در قیمت ایمپلنت دندان بی تاثیر نیست. برای مثال هزینه کاشت ایمپلنت دندان جلو کمتر از دندان های عقبی است؛ زیرا در این صورت دسترسی جراح به ناحیه بهتر است و جراحی سریعتر انجام می شود.

دلیل تفاوت قیمت ایمپلنت دندانی در مراکز مختلف چیست؟

ممکن است شما از چندین کلینیک ایمپلنت دندانی درباره قیمت ایمپلنت سوال کرده باشید و هر کدام جواب های متفاوتی به شما داده باشند و برایتان سوال پیش بیاید که دلیل این تفاوت قیمت چیست؟

مراکز مختلف با توجه به برندی که استفاده می کنند، تخصص و مهارت دندانپزشک و همچنین تجهیزاتی که استفاده می کنند هزینه های متفاوتی دارند.

منبع: https://www.implantedandan.ir/

 

 

  • سیب سلامت
  • ۰
  • ۰

ارتودنسی دندان یکی از بهترین روش ها برای درمان و اصلاح انواع ناهنجاری ها و مشکلات دندانی و فکی اعم از به هم ریختگی دندان ها، کجی دندان ها، فاصله بین دندانی، جلو یا عقب بودن فک بالا یا پایین و ... است. اما سوالی که ذهن اکثر کاندیدای ارتودنسی دندان را درگیر می کند این است که عوارض ارتودنسی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از عوارض ارتودنسی دندان است اما نه همیشه و بروز یا عدم بروز این عارضه کاملا بستگی به خود فرد دارد. چرا که در زمان استفاده از انواع ارتودنسی ثابت، فضای بین براکت ها و زیر آنها مکان مناسبی برای تجمع مواد غذایی و باکتری هاست و در صورتی که روزانه حداقل دو بار مسواک نزنید و نخ دندان نکشید احتمال پوسیدگی دندان و تغییر رنگ دندان ها وجود دارد. اما در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی و استفاده از مسواک ارتودنسی احتمال بروز این عارضه تقریبا صفر درصد است.

ایجاد حساسیت و زخم شدن دهان

در صورتی که از انواع ارتودنسی ثابت به خصوص ارتودنسی فلزی استفاده کنید این نوع ارتودنسی از براکت ها و سیم های فلزی تشکیل شده است که ممکن است در روزهای اولیه نصب باعث ایجاد ناراحتی یا زخم شود که با در جریان گذاشتن متخصص ارتودنسی خود و تنظیم مجدد براکت ها این عارضه برطرف خواهد شد.

تحلیل ریشه دندان

یکی از عوارض ارتودنسی دندان که بسیار نادر است تحلیل ریشه دندان است. علت بروز این عارضه مشخص نیست اما در صورت بروز متاسفانه می تواند باعث کاهش طول عمر دندان ها شود.

از بین رفتن مینای دندان

در بعضی مواقع استفاده از دستگاه ارتودنسی ممکن است باعث فرسودگی مینای دندان شود. به منظور جلوگیری از این عارضه می توانید از دهانشویه ارتودنسی استفاده کنید.

بیماری پریودنتال لثه

بیماری پریودنتال لثه در طول ارتودنسی در صورتی ایجاد می شود که در حین ارتودنسی بهداشت دهان و دندان خود را به درستی رعایت نکرده باشید و با پوسیدگی دندان ها بیماری لثه نیز بروز پیدا کند.

واکنش آلرژیک

برخی از افراد به براکت های ارتودنسی، کش ارتودنسی و سایر تجهیزات ارتودنسی ممکن است حساسیت داشته باشند و باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در آنها شود.

کلام آخر

ما در اینجا به عوارض ارتودنسی پرداختیم که شامل پوسیدگی دندان، تغییر رنگ دندان، از بین رفتن مینای دندان، تحلیل ریشه دندان و واکنش های آلرژیک است که اکثر این عوارض در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی قابل کنترل هستند.

منبع: https://www.blogeram.ir/

 

  • سیب سلامت
  • ۰
  • ۰

انواع ایمپلنت دندان بسیار متنوع هستند که با یکدیگر تفاوت های چشمگیری دارند؛ ما در اینجا به انواع ایمپلنت، ویژگی ها و تفاوت های آنها با یکدیگر خواهیم پرداخت.

ایمپلنت دندان چیست؟

در صورتی که دندان یا دندان های خود را به هر دلیلی از دست داده باشید؛ امکان پر کردن جای خالی دندان ها با دندان مصنوعی، بریج دندانی و ایمپلنت دندانی است.

ایمپلنت های دندانی به نسبت دو روش گفته شده روشی جدیدتر و دائمی تر است و در این روش پروتزهای دندانی به کمک پیچ های مخصوصی به استخوان فک متصل می شوند و برخلاف دندان مصنوعی متحرک نیستند.

انواع ایمپلنت دندان از نظر فیکسچر

انواع ایمپلنت دندان بر اساس نحوه کاشت، نوع ایمپلنت، از نظر اندازه و ... متفاوت هستند که یکی از رایج ترین روش های دسته بندی ایمپلنت های دندانی از نظر فیکسچر است. انواع فیکسچر عبارتند از:

ایمپلنت اندواستیل

این نوع ایمپلنت به طور مستقیم روی استخوان فک قرار می گیرد. به ایمپلنت اندواستیل ایمپلنت داخل استخوانی گفته می شود.

ایمپلنت ساب پریو استیل

ایمپلنت ساب پریو استیل یکی دیگر از نواع ایمپلنت دندانی است که جنس آن فلز است و روی استخوان فک قرار می گیرد که به آن ایمپلنت روی استخوانی گفته می شود.

ایمپلنت زایگوماتیک

ایمپلنت زایگوماتیک نوعی دیگر از ایمپلنت دندانی است که برای افرادی استفاده می شود که در فکشان فضای کافی برای کاشت ایمپلنت ندارند.

انواع ایمپلنت دندان براساس مراحل کاشت

یکی دیگر از روش های دسته بندی انواع ایمپلنت، دسته بندی آنها بر اساس مراحل کاشت ایمپلنت است که به شرح زیر است:

ایمپلنت ‌های دندانی تک مرحله‌ ای

ایمپلنت دندان تک مرحله ای به این شکل است که فیکسچر بلندی در فک و لثه فرد تعبیه می شود، به طوری که قسمت بالایی ایمپلنت در لثه نمایان است. در این روش، جراح پس از گذشت چندین ماه و بهبود لثه، اباتمنت را بر روی پیچ ایمپلنت قرار می دهد.

ایمپلنت های دندانی دو مرحله ای

در ایمپلنت دندان دو مرحله ای، طی دو مرحله جراحی فیکسچر در استخوان فک قرار می گیرد. در مرحله اول، طی جراحی لثه شکافته شده و فیکسچر داخل لثه قرار می گیرد. پس از گذشت 2 تا 4 ماه جراحی دوم انجام شده و پس از گذشت چند ماه و بهبودی کامل لثه، تاج ایمپلنت بر روی فیکسچر قرار می گیرد.

انواع ایمپلنت دندان براساس سایز

انواع ایمپلنت دندانی بر اساس اندازه در سه دسته زیر تقسیم بندی می شود:

ایمپلنت استاندارد

ایمپلنت های استاندارد، متداول ترین انواع ایمپلنت های دندانی هستند که اندازه آنها حدود 3.5 الی 4.5 میلی متر است و برای ایمپلنت دندان های جلویی از این سایز استفاده می شود.

مینی ایمپلنت دندانی

مینی ایمپلنت های دندانی یک پایه تیتانیومی، سوکت، یک توپ و یک حلقه لاستیکی دارند. در این نوع ایمپلنت دندانی نیازی به اباتمنت نیست و همین موضوع باعث کوتاه شدن طول درمان ایمپلنت دندانی می شود.

ایمپلنت پهن

اندازه ایمپلنت های پهن حدود 4.5 الی 6 میلی متر است و از آن برای ایمپلنت دندان های عقبی استفاده می شود.

منبع: https://www.implantedandan.ir/

  • سیب سلامت
  • ۰
  • ۰

ارتودنسی دندان یکی از تخصصی ترین روش های اصلاح و درمان ناهنجاری های دندانی است که روش های مختلفی دارد. در اینجا ما قصد داریم انواع ارتودنسی دندان را معرفی کنیم.

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی ثابت

یکی از رایج ترین انواع ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است که در این روش براکت و سیم ارتودنسی تا پایان طول درمان به دندان های بیمار متصل باقی می ماند. انواع ارتودنسی ثابت عبارتند از:

  • ارتودنسی ثابت فلزی
  • ارتودنسی ثابت سرامیکی
  • ارتودنسی ثابت لینگوال

مزایای ارتودنسی ثابت

  • برای درمان ناهنجاری های شدید دندانی بسیار مناسب است.
  • هزینه ارتودنسی فلزی به نسبت سایر روش ها کمتر است.
  • ارتودنسی ثابت برای ارتودنسی دندان کودکان و بزرگسالان مناسب است.
  • در این روش نیازی به همکاری از طرف بیمار نیست و تجهیزات ارتودنسی دائما به دندان بیمار متصل است.

معایب ارتودنسی ثابت

  • به دلیل ثابت بودن تجهیزات ارتودنسی رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است و در صورت سهل انگاری در این باره احتمال پوسیدگی و تغییر رنگ دندان ها وجود دارد.
  • از نظر ظاهری زیبایی ندارد.
  • در طول درمان محدودیت های تغذیه ای دارید و نباید غذاهای سفت و چسبناک مثل ته دیگ، آب نبات، آدامس و ... بخورید؛ چرا که ممکن است باعث صدمه دیدن و شکستن براکت های ارتودنسی شود.

ارتودنسی متحرک

یکی دیگر از روش های ارتودنسی دندان، ارتودنسی متحرک است که در این روش تجهیزات ارتودنسی متحرک هستند و به بیمار در هنگام غذا خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کند. انواع ارتودنسی متحرک عبارتند از:

  • بریس های هاولی
  • بریس های زد اسپرینگ
  • بریس های بایت پلیت
  • بریس های نامرئی ( اینویزیلاین)

مزایای ارتودنسی متحرک

  • از نظر ظاهری زیبایی دندان ها و لبخند را تحت تاثیر قرار نمی دهد و اطرافیانتان متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شوند.
  • در طول درمان محدودیت غذایی ندارید.
  • در هنگام غذا خوردن، آشامیدن، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا جلسات و مراسم مهم می توانید ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید.

معایب ارتودنسی متحرک

  • قادر به درمان ناهنجاری های شدید دندانی نیست و تنها برای درمان ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی مناسب است.
  • در صورتیکه که پلاک ها به خوبی شستشو داده نشوند احتمال تغییر رنگ آنها وجود دارد.
  • در صورتی که روزانه حداقل 22 ساعت از دستگاه ارتودنسی متحرک استفاده نکنید، احتمال شکست درمان ارتودنسی وجود دارد.
  • در صورت عدم مراقبت صحیح از پلاک ها احتمال شکستن یا گم شدن آنها وجود دارد.

منبع: https://www.blogeram.ir/

 

  • سیب سلامت
  • ۰
  • ۰

ایمپلنت دندانی یکی از روش دائمی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. ایمپلنت دندان میله کوچک تیتانیومی است که که طی عمل جراحی در استخوان فک تعبیه می شود و پس از گذشت مدتی و جوش خوردن این پیچ با استخوان فک، تاج دندان بر روی پیچ ایمپلنت قرار می گیرد.

ایمپلنت دندان چیست؟

برخی از افراد به دلایل مختلف اعم از پوسیدگی دندانی، ضربه یا تصادفات رانندگی و ... دندان یا دندان های خود را از دست می دهند؛ در این صورت دندانپزشک می تواند با روش های مختلف مثل استفاده از دندان مصنوعی، بریج دندان یا ایمپلنت دندان جای خالی دندان از دست رفته را پر کند.

در بین این روش ها ایمپلنت دندان بهترین و البته دائمی ترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته است. ایمپلنت های دندانی از دو بخش فیکسچر و اباتمنت تشکیل شده است که به بخش فلزی که طی عمل جراحی در استخوان فک تعبیه می شود فیکسچر گفته می شود و به قسمتی که تاج دندانی روی آن قرار می گیرد اباتمنت گفته می شود.

فواید ایمپلنت دندان

از جمله فواید ایمپلنت دندان به نسبت بریج دندان و دندان مصنوعی عبارتند از:

  • زیبایی و عملکرد مشابه دندان: ایمپلنت از نظر ظاهری و عملکردی کاملا مشابه دندان های طبیعی است.
  • طول عمر بالا: ماندگاری ایمپلنت های دندانی بسیار بالا هستند و در صورت مراقبت از آنها ایمپلنت های دندانی مادام العمر نیز می باشند.
  • ثابت بودن: ایمپلنت های دندانی برخلاف دندان مصنوعی که متحرک هستند به استخوان فک متصل می شوند.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

در صورتی که ایمپلنت دندان توسط فرد متخصص انجام شود و همچنین از برندهای با کیفیت استفاده شود، عوارض خطرناکی را به دنبال نخواهد داشت. اما اگر غیر از این باشد ممکن است عوارض زیر بروز پیدا کند:

  • عفونت؛
  • لق شدن یا آسیب دیدن دندان های مجاور؛
  • آسیب عصبی که باعث بی حسی، درد و سوزن سوزن شدن لب ها، چانه و لثه می شود.
  • بروز مشکلات سینوسی در صورت انجام ایمپلنت فک بالا؛

مراحل ایمپلنت دندان

برای کاشت ایمپلنت دندان پس از بی حس کردن ناحیه مراحل زیر طی می شود:

  • کشیدن دندان آسیب دیده؛
  • پیوند استخوان در تحلیل رفتن استخوان فک؛
  • کاشت پایه ایمپلنت؛
  • رشد و ترمیم استخوان؛
  • قالب گیری دندان و انتخاب رنگ مناسب و ارسال قالب به لابراتوار دندانپزشکی؛
  • قرار دادن تاج ایمپلنت؛

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

قیمت ایمپلنت دندان با توجه به فاکتورهای مختلفی مثل برند ایمپلنت، تخصص و مهارت دندانپزشک و همچنین نیاز یا عدم نیاز به درمان های جانبی مانند کشیدن دندان، پیوند استخوان و ... می تواند متفاوت باشد.

منبع: https://www.implantedandan.ir/

 

  • سیب سلامت
  • ۰
  • ۰

یکی از روش های ارتودنسی دندان، ارتودنسی متحرک است که در آن از تجهیزات و ابزار متحرک به منظور درمان ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی استفاده می شود.

انواع بریس های متحرک

بریس های ارتودنسی متحرک متنوع هستند و هر کدام برای نوعی خاصی از مشکلات دندانی کاربرد دارند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

زد اسپرینگ

یکی از انواع ارتودنسی متحرک، زد اسپرینگ است که در صورتی از آن استفاده می شود که متخصص ارتودنسی بخواهد دندانی از بیمار که عقب رفتگی دارد را به جایگاه اصلی خود هدایت کند.

این نوع بریس ها در پشت دندان ها نصب می شوند و کسی متوجه وجود این دستگاه ارتودنسی در دهان شما نمی شود.

بریس های هاولی

یکی دیگر از انواع ارتودنسی متحرک، بریس های هاولی هستند و زمانی از آنها استفاده می شود که دندان های جلویی فک بالا بیش از حد جلو باشند. البته در برخی مواقع از بریس های هاولی به عنوان ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی پس از اتمام درمان ارتودنسی استفاده می شود.

بریس های شفاف یا اینویزیلاین

یکی از معروف ترین انواع بریس های متحرک اینویزیلاین ها هستند که به آنها ارتودنسی نامرئی هم گفته می شود. امروزه بسیاری از افرادی که تمایلی به سیم کشی دندان های خود نداشتند با روی کار آمدن این روش ارتودنسی، اقدام به درمان ارتودنسی کرده اند و بدون اینکه اطرافیان آنها متوجه درمان ارتودنسی آنها شود، به دندان های مرتب و منظم دست می یابند.

از طرفی ممکن است بریس های ثابت باعث ایجاد زخم و جراحت در دهان بیمار شود اما به دلیل اینکه اینویزیلاین ها از جنس پلاستیک های شفاف هستند هیچ گونه حساسیت یا تحریکی را به دنبال نخواهند داشت. همچنین بیماران در هنگام مسواک زدن و تمیز کردن بریس های ارتودنسی ثابت ممکن است با چالش مواجه شوند اما تمیز کردن بریس های متحرک و همچنین مسواک زدن در حین این درمان بدون هیچ مشکلی قابل انجام است.

مزایای ارتودنسی متحرک

  • برخلاف زمانی که از بریس های ثابت استفاده می شود، شما در هنگام استفاده از بریس های متحرک هیچ محدودیت غذایی ندارید.
  • به دلیل متحرک بودن این بریس ها شما به راحتی می توانید در هنگام مسواک زدن، غذا خوردن، آشامیدن یا حضور در مهمانی خاصی وسیله ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید.

معایب ارتودنسی متحرک

  • نتیجه درمان به همکاری بیمار با ارتودنتیست دارد. در صورتی که بیمار روزانه حداقل 22 ساعت از ابزار ارتودنسی استفاده نکند، نتیجه بخشی نخواهد داشت.
  • در صورت سهل انگاری احتمال گم شدن یا آسیب دیدن وسیله ارتودنسی وجود دارد.

منبع: https://www.blogeram.ir/

 

 

  • سیب سلامت
  • ۰
  • ۰

ارتودنسی ثابت یکی از روش های رایج ارتودنسی دندان است که در آن از تجهیزات و دستگاه های ثابت به منظور اصلاح و درمان ناهنجاری های دندانی و فکی استفاده می شود.

انواع ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

ارتودنسی فلزی

ارتودنسی با براکت های فلزی از جمله قدیمی ترین و البته متداول ترین روش های ارتودنسی دندان است که به آن سیم کشی دندان هم گفته می شود. در این روش متخصص ارتودنسی با متصل کردن براکت های فلزی و سیم های فلزی به مرور زمان باعث درمان به هم ریختگی دندان ها، کجی دندان ها و سایر مشکلات ارتودنسی فرد می شود.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی از نظر عملکردی کاملا مشابه ارتودنسی فلزی است اما از نظر ظاهری با آن فرق دارد به این ترتیب که در این روش ارتودنسی به جای استفاده از سیم ها و براکت های فلزی از براکت های سرامیکی و سیم های شفاف استفاده می شوند. به همین دلیل از نظر ظاهری نمای کمتری دارند و بسیاری از بزرگسالان طرفدار این روش ارتودنسی هستند.

البته در نگهداری براکت های سرامیکی باید کوشا باشید؛ زیرا به دلیل ظریف بودن احتمال شکستن یا آسیب دیدن آنها بسیار زیاد است.

ارتودنسی لینگوال

به ارتودنسی لینگوال ارتودنسی پشت دندانی هم گفته می شود؛ در این روش به جای اینکه تجهیزات ارتودنسی به سطح جلویی دندان ها چسبیده شود، به سطح پشتی دندان ها چسبیده می شود و کسی متوجه وجود دستگاه ارتودنسی بر روی دندان های شما نمی شود.

از آنجا که نصب و تنظیم این نوع ارتودنسی بسیار دشوار است و از طرفی مسواک زدن و تمیز کردن آنها نیز برای بیمار چالش بر انگیز است اکثر متخصصین ارتودنسی استفاده از این روش را پیشنهاد نمی کنند.

مزایای ارتودنسی ثابت چیست؟

  • ارتودنسی ثابت یکی از بهترین روش های ارتودنسی برای کودکان و نوجوانان است.
  • شدیدترین مشکلات دندانی و فکی با این روش ارتودنسی قابل درمان است.
  • برخلاف ارتودنسی متحرک، نیازی به همکاری از سوی بیمار ندارد.

معایب ارتودنسی ثابت چیست؟

  • براکت های فلزی از نظر ظاهری چندان زیبا نیستند و ممکن است بر لبخند و ظاهر فرد تاثیر منفی بگذارد.
  • براکت ها و سیم های ارتودنسی ممکن است به لثه یا بافت های نرم دهان آسیب وارد کنند.
  • در صورتی که در طول استفاده از تجهیزات ارتودنسی ثابت در رعایت بهداشت دهان و دندان سهل انگاری کنید احتمال تغییر رنگ دندان ها و همچنین پوسیدگی دندان ها بسیار زیاد است.
  • به دلیل ثابت بودن براکت ها بر روی دندان ها، فرد ممکن است در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دچار مشکل شود.

منبع: https://www.blogeram.ir/

 

  • سیب سلامت
  • ۰
  • ۰

ارتودنسی دندان یک روش تخصصی برای درمان انواع ناهنجاری های دندانی و فکی اعم از به هم ریختگی دندان ها، کجی دندان ها، فواصل بین دندانی، جلو و عقب رفتگی فک بالا و پایین و ... است.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است که متخصص ارتودنسی در آن به درمان انواع ناهنجاری های دندانی و فکی می پردازد.

چه مشکلاتی با ارتودنسی دندان قابل درمان است؟

از جمله مشکلاتی که با انواع ارتودنسی قابل درمان هستند عبارتند از:

  • به هم ریختگی دندان ها؛
  • روی هم رفتگی دندان ها؛
  • فاصله بین دندان ها؛
  • کج بودن دندان ها؛
  • جلو یا عقب بودن فک بالا یا پایین؛

انواع ارتودنسی

انواع ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک است که هر کدام از این روش ها نیز انواع مختلفی دارد.

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت به آن دسته از تجهیزات و ابزارهای ارتودنسی گفته می شود که از ابتدا تا انتهای درمان بر روی دندان های بیمار متصل باقی می ماند. از ارتودنسی ثابت برای درمان ناهنجاری های شدید دندانی و فکی استفاده می شود.

از جمله انواع ارتودنسی ثابت عبارتند از:

  • ارتودنسی فلزی
  • ارتودنسی سرامیکی
  • ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی فلزی

ارتودنسی با براکت های فلزی از جمله متداول ترین و قدیمی ترین روش های ارتودنسی است که همان طور که از نام آن مشخص است در آن از براکت ها و سیم های فلزی به منظور درمان ناهنجاری های دندانی استفاده می شود.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی از نظر عملکردی شباهت بسیار زیادی به ارتودنسی فلزی دارد و تنها تفاوت آن در جنس براکت ها است. در این روش ارتودنسی به جای براکت های فلزی از براکت های سرامیکی و شفاف استفاده می شود که به آن نوعی ارتودنسی نامرئی گفته می شود

ارتودنسی لینگوال

به ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی پشت دندانی هم گفته می شود. در این روش تجهیزات ارتودنسی فلزی به بخش داخلی دندان ها متصل می شود و کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود و این مدل هم نوعی ارتودنسی نامرئی است.

ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک به نوعی از ارتودنسی گفته می شود که تجهیزات آن قابلیت برداشتن و جابجایی توسط بیمار دارد. به این شکل که بیمار در زمان غذا خوردن، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و قرار ملاقات های مهم می تواند به طور موقت ارتودنسی متحرک را از دهان خود خارج کند. اما نکته  بسیار مهم است این است که برای اثر برخشی این روش روش درمانی بیمار موظف است روزانه 22 ساعت از دستگاه ارتودنسی استفاده کند.

منبع: https://www.blogeram.ir/

  • سیب سلامت